Švietimo pagalba karo pabėgėliams iš Ukrainos

PPT

Daugėjant ugdymo įstaigose karo pabėgėlių iš Ukrainos, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija prašo atkreipti dėmesį į vaikus, kuriems reikia psichologinės, socialinės pedagoginės ar specialiosios pedagoginės pagalbos. Atsižvelgiant į ukrainiečių vaikams sukeltas karo pasekmes jų emocinei, psichologinei savijautai ir siekiant labai nesutrikdyti pedagoginių psichologinių / švietimo pagalbos tarnybų (toliau – PPT) veiklos, rekomenduojama, kad vaikų / mokinių, atvykusių iš Ukrainos, specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimas (toliau – Vertinimas) būtų pradėtas ne anksčiau kaip nuo 2022 m. rugsėjo 1 d. ir atliekamas po vienų mokymosi Lietuvoje metų.

Siekiant sklandaus mokymosi proceso tęstinumo ir galimybės suteikti vaikams / mokiniams reikalingą švietimo pagalbą, atkreipiame dėmesį, kad jei Ukrainoje vaikas ugdėsi specialiosios paskirties ugdymo įstaigoje (ikimokyklinio ar bendrojo ugdymo mokykloje), tai Lietuvoje jis gali pasirinkti ugdymą tęsti bendrosios paskirties  arba specialiosios paskirties ugdymo įstaigoje (specialiojoje mokykloje, specialiojo ugdymo centre). Priimant į mokyklą vaiką, turintį specialiųjų ugdymosi poreikių ar negalių, siūloma atsižvelgti į tėvų, jį lydinčių asmenų ar paties vaiko pateiktą informaciją, nereikalaujant jo specialiuosius ugdymosi poreikius įrodančių dokumentų, jei asmuo negali jų pateikti. Svarbu, kad tėvai ar kiti vaiko atstovai prieš parinkdami mokyklą būtų informuojami, jog pasirinkus specialiojo ugdymo įstaigą, ne vėliau kaip praėjus vieniems mokymosi Lietuvos specialiojoje mokykloje metams, vaiko ugdymosi poreikiai turės būti vertinami, o specialiosios paskirties ugdymo įstaigoje asmuo galės tęsti mokymąsi tik tuo atveju, jei jam bus nustatyti dideli ar labai dideli specialieji ugdymosi poreikiai.

Atsižvelgdami į galimas skirtingas ukrainiečių vaikų dėl karo atvykimo į Lietuvą sąlygas ir atsižvelgiant į individualias situacijas (pvz., nebuvo vertinti vaiko ugdymosi poreikiai) ar jei kreipiasi tėvai (globėjai) dėl švietimo pagalbos teikimo, mokytojo padėjėjo ir (ar) specialiojo ugdymosi skyrimo, PPT atlikdama vertinimą anksčiau nei po vienerių mokymosi Lietuvoje metų, vadovaujasi ugdymo įstaigos, kurią Lietuvoje lanko vaikas, Vaiko gerovės komisijos (toliau – VGK) rekomendacijomis ir priimdama sprendimą:

  • surenka pirminę informaciją apie vaiką / mokinį ir situaciją šeimoje;
  • analizuoja pateiktus dokumentus (VGK pateikia mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų laisva forma parengtus vaiko / mokinio intensyvaus stebėjimo aprašus);
  • išsiaiškina tėvų (globėjų, rūpintojų) ir ugdymo įstaigos VGK lūkesčius.

 

Tėvams (globėjams, rūpintojams) pateikus Ukrainos sveikatos ir/ar švietimo sistemų dokumentus, patvirtinančius negalią ar sutrikimą (pavyzdžiui, dokumentai gali būti iš: Висновок про комплексну оцiнку з IРЦ (Iнклюзивно-Ресурсный Центр) / Заключение о комплексной оценке с ИРЦ (Инклюзивно-Ресурсный Центр) PPT parengia 8 priedą („Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių (išskyrus atsirandančius dėl išskirtinių gabumų) pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu pedagoginiu aspektais įvertinimo ir specialiojo ugdymosi skyrimo tvarkos aprašas“, 2011 m. rugsėjo 30 d. Nr. V-1775), kuriame formuluojama išvada apie specialiųjų ugdymosi poreikių grupę ir lygį bei rekomendacija dėl švietimo pagalbos ir (ar) specialiojo ugdymosi skyrimo. 8 priedas galioja terminuotai, vienus metus nuo specialiųjų ugdymosi poreikių nustatymo Lietuvoje pradžios.

Jeigu vaikas / mokinys neturi Ukrainos sveikatos ir / ar švietimo sistemų dokumentų, patvirtinančių negalią ar sutrikimą:

  •  PPT kartu su ugdymo įstaigos VGK ir tėvais (globėjais, rūpintojais) aptaria vaiko / mokinio ugdymosi situaciją, švietimo pagalbos poreikį;
  • tėvai nukreipiami į sveikatos priežiūros įstaigą dėl vaiko / mokinio sveikatos būklės įvertinimo.

 

Remdamasi medikų išvadomis, PPT parengia 8 priedą, kuriame suformuluojama galutinė išvada apie specialiųjų ugdymosi poreikių grupę ir lygį bei rekomendacija dėl švietimo pagalbos ir (ar) specialiojo ugdymosi skyrimo. Esant poreikiui, PPT konsultuojasi su Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centro, Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centro specialistais. Vaikams, besiugdantiems ilgiau nei vienerius metus Lietuvoje, toliau jų specialieji ugdymosi poreikiai bus vertinami bendra tvarka.

Primename, kad reaguodami į dėl karo Ukrainoje susidariusią situaciją NŠA specialistai parengė rekomendacijas mokyklų bendruomenėms, skirtas priminti apie priemones bei veiksmus, kurių būtina imtis, siekiant stabdyti  patyčias bei konfliktus tautiniu pagrindu, taip pat apie būtinybę vengti nekonstruktyvių pokalbių bei diskusijų, kurstančių nesantaiką, keliančių nerimą bei paniką:

© ŠMSM

 

Informacija atnaujinta: 2022-04-20 11:30